Thematisch werken
Vanuit het Nationaal Programma Onderwijs zijn we intensief bezig geweest kritisch te kijken naar ons onderwijsaanbod. Met name op het gebied van Begrijpend Lezen. Begrijpend lezen is belangrijk en is vooral zinvol voor kinderen als er betekenisvol inhoud aan gegeven wordt.
Met andere woorden: leren lezen is één, snappen wat je leest en hier kritisch op zijn is weer iets anders. Door het lezen, schrijven, luisteren en spreken met elkaar én met de zaakvakken (natuur en techniek, aardrijkskunde en geschiedenis) te verbinden wordt lezen betekenisvol. We bieden op deze wijze een rijk taalaanbod.
Om te leren is het daarom van belang dat een tekst betekenis krijgt. Betekenis krijgt iets als je er met alle zintuigen mee in aanraking komt. Niet alleen lezen, maar ook een excursie maken, mensen interviewen, zelf een maquette maken met een stuwdam of koken naar aanleiding van een recept. Dàt zijn de zaken die maken dat je leert begrijpen en onthouden.
De kleuters zijn begonnen met het thema: 'Ontdek je lichaam'
Op het moment is het wel heel erg aan de hand! Een griepgolf in Nederland. Ook de collega's, ouders en kinderen moet er aan geloven!
En tja.... als je dan ziek bent moet je wel eens naar de dokter. Aan de hand van prentenboeken en filmpjes, maar ook met materialen worden de kinderen nieuwsgierig gemaakt en gaan ze vragen stellen. Zo kom je in een groep al snel tot een heleboel mini-onderzoekjes. Dit wordt verzameld en gaandeweg ontstaan er allerlei hoeken in de klas waar vanalles te ontdekken valt.
Kinderen kunnen op die manier op hun eigen niveau en vanuit hun eigen interesse werken aan de vaardigheden die spelenderwijs geoefend worden en zijn ze volop aan het leren! Een bezoekje aan een echte dokter kan dan natuurlijk niet ontbreken. Zo krijgt het geleerde betekenis!
Kijk voor een impressie naar de foto's!